Håll rent och snyggt

Det bästa sättet för en frisör när det gäller att få in nya kunder är via sitt goda rykte och därför är det viktigt att kunderna känner sig nöjda från det att de kommer in och tills dess att de går ut genom dörren. Det är nämligen de som gör gratis reklam för din frisörsalong.

Ordning och reda

När din kund stiger in i frisörsalongen så ska det kännas rent överallt, detta är det första intrycket kunden får av din salong. Det finns mer än bara damm som kan göra att en salong känns ofräsch. Golven ska självklart vara rena, produkter ska stå på dammfria hyllor men det viktigaste är att alla verktyg är organiserade och att det inte känns skräpigt för att det finns för mycket saker överallt. Dekorera inte för mycket och tänk SPA och zen för din salong, speciellt i det område där kunden ska vänta och har all tid i världen att sitta och studera sin omgivning.

Många blivande kunder passerar din salong varje dag och därför är det viktigt att du håller rent även utanför salongen om du vill ge ett professionellt intryck. Det finns företag idag som du kan anlita för att hålla rent utanför din salong om du vill underlätta i dina dagliga rutiner.

Stilrent och rumsrent

Att hålla en ren och rak stil på sin personal kan också bidra till att salongen känns professionell. Om personalen bär svarta kläder tar det bort fokus från eventuella fläckar som kan spillas vid hårfärgning och liknande, samt minskar distraktionerna för kunden. Det gör det lättare att föreställa sig den nya frisyren.

Det viktigaste är att alltid lyssna på kunden och att vara uppmärksam på deras ansiktsuttryck och kroppsspråk. Den här frisörbloggerskan förklarar vad bra frisörer gör. Kunder kommer inte att uttrycka sitt missnöje, så det är viktigt att lägga märke till små saker som avslöjar vad de egentligen tycker. Det är det som kommer att ge dig mest information.

Post Categories: Tips